Gry planszowe – aktualne trendy

Pomimo wszechobecnych komputerów oraz Internetu, popularność planszówek w ostatnich latach wyraźnie rośnie. Wiąże się to z ich „familijnym charakterem” – w grze może bowiem uczestniczyć cała rodzina, „od wnuczka po dziadka”.

Boom zaczął się mniej więcej od połowy lat 80-tych ubiegłego wieku, w Niemczech. Ogólny trend jest taki, aby w miarę proste, przejrzyste zasady dawały jednak możliwość rozbudowania mechaniki gry o różne warianty i dodatkowe akcje. Koncepcja ta przyjęła się na dobre wraz z wydaniem w roku 1995 gry Osadnicy z Catanu, autorstwa Klausa Teubera. Tytuł zawojował Europę i sprzedał się w nakładzie kilkunastu milionów. W ten właśnie sposób, w dużym uproszczeniu, doszło do narodzin tzw. eurogier, które aktualnie święcą triumfy również w Polsce.

Eurogry mają kilka wspólnych cech: rozgrywka trwająca od 15 minut do półtorej godziny, krótki czas przygotowania do gry (szybkie złożenie wszystkich elementów), przejrzyste i w miarę łatwe do opanowania zasady, ciekawa mechanika (np. strategiczna kooperacja, nie tylko sama rywalizacja) oraz ograniczona losowość (czyli konieczność wymyślenia własnej taktyki gry i podejmowania decyzji).

Zupełnie nowym trendem zaczyna być dołączanie do gier aplikacji, które nie tylko nadają grze nowy wymiar, ale same stają się istotnym elementem rozgrywki. W takich grach wykorzystuje się zaawansowaną technologię, karty oraz planszę, czyniąc ze zwykłej planszówki grę w tzw. rozszerzonej rzeczywistości (np. Ankunft Der Microminds czy Alchemist z 2014 r.)

Nasz portal korzysta z informacji zapisanych za pomocą plików cookies. Więcej informacji w polityce dotyczącej plików cookies. Korzystanie z naszego serwisu bez zmiany ustawień dotyczących plików cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci komputera.
Nie pokazuj tego komunikatu